Club - 110 Model Auto Club de baanbrekers

Ferdi Van merode

Bruno Driesen

Rudi Wenglein

M.A.C. de Baanbrekers beschikt over een eigen permanent modelracecircuit. Het circuit werd aangelegd in 1986, de opening vond plaats in 1987. Het circuit heeft een lengte van 257 meter en is 5 meter breed. De baan heeft een speciale asfalt soort die geschikt is voor modelauto’s en de eisen die daar aan worden gesteld. Het hele circuit is voorzien van een drainage systeem zodat het regenwater snel afgevoerd wordt.Een natte baan is over het algemeen binnen een uur droog met een beetje wind.

Ons circuit wordt gebruikt voor nationale en internationale wedstrijden in diverse klassen. Zo hebben we al enkele belangrijke internationale Grand Prix wedstrijden (EFRA) georganiseerd en natuurlijk de nationale (NOMAC) wedstrijden. Met gemiddeld 20 wedstrijden in het jaar is ons circuit druk bezet!

Snelle baan.

Ons circuit staat bekend als snelle baan waar hoge topsnelheden gehaald kunnen worden. Snelheden van 120 km/h zijn geen uitzondering. Enkele bochten liggen hellend, vooral de bocht na het rechte stuk. Deze “kombocht” is vrij uniek op een modelcircuit en voegt een extra dimensie toe.

Rondom het circuit staat een hekwerk voor extra veiligheid mocht er op de baan iets fout gaan, dan zijn onze toeschouwers beschermd. Voor de baaninzetters langs het circuit zijn speciale stoeltjes gemaakt die voor extra bescherming zorgen zodat ze hun werk veilig uit kunnen voeren.

Onze overdekte rijderstelling biedt de rijders een perfect uitzicht over het circuit. Op onze stelling is ruimte voor maximaal 13 rijders. Tijdens een wedstrijd staan er maar 10 rijders op deze rijderstelling. Een afgescheiden scheidsrechterruimte is aanwezig voor officiële en internationale wedstrijden.

Pitsstraat & Paddock.

Vlak voor de rijderstelling is de pitsstraat aangelegd waar de rijders vanaf de baan zo binnen kunnen rijden, en vervolgens na bijvoorbeeld een tankbeurt of bandenwissel, weer hun weg kunnen vervolgen. De pitsmaat staat onder de rijderstelling, waar hij direct hulp kan bieden (tanken, banden wisselen en sleutelen).

Net als in de racerij hebben modelautorijders en monteurs de beschikking over een overdekte paddock. Hier staan stevige tafels waar ze alle ruimte hebben om aan hun auto’s te sleutelen. Onze paddock is voorzien van LED-verlichting en 220V aansluitingen voor laders en andere elektrische apparaten. Onze paddock biedt ruimte aan 70 rijders. Vlak achter de paddock vind je de tafels om je banden te slijpen en staat er een compressor om je auto schoon te blazen.

Wedstrijdleiding en telsysteem.

Aan de rand van de baan is de huisvesting van de wedstrijdleiding. Van hieruit wordt de wedstrijd door de wedstrijdleiding geregeld. Uitgebreide computerapparatuur staat daarbij ter beschikking. Tijdens wedstrijden en trainingen (via MyLaps) wordt elke auto met ingebouwde transponder “gevolgd”. Op de computer wordt bijgehouden hoeveel ronden je hebt afgelegd en wat de rondetijden zijn.

Naast de wedstrijdleiding vind je de technische keuring. Hier worden de auto’s nagekeken of ze voldoen aan de technische reglementen, waaronder het gewicht en afmetingen. Dit is ook de plaats waar je de startnummers kunt halen die je op je body dient te plakken.

Clubhuis en toekomstplannen.

Sinds 1998 hebben we een eigen clubhuis met terras. In ons clubhuis zijn koffie, frisdranken en snacks verkrijgbaar zoals frites, kroketten, tosti’s enz. Het toilet kun je ook vinden in ons clubhuis.

Een tribune, nieuwe toiletten, douches, scorebord en aanbouw boven het wedstrijdhome behoren tot de toekomstplannen.

Openingstijden circuit.

Wij raden iedereen aan eerst op onze kalender te kijken voordat je naar het circuit komt. Het kan zijn dat het circuit bezet is voor een wedstrijd of training. Vooral als je gaat rijden in het weekeind kan het zijn dat de baan gereserveerd is voor bijvoorbeeld een NK wedstrijd. Alleen deelnemers aan die wedstrijd mogen dan gebruik maken van het circuit.

Brandstof

Maandag t/m vrijdag   :   10:00u tot 20:00u
Zaterdag t/m zondag    :

10:00u tot 18:00u

Electro

Maandag t/m vrijdag   :   09:00u tot 22:00u
Zaterdag t/m zondag    :

09:00u tot 20:00u

Woensdagavond is clubavond, dan mag er gereden worden tot 22:00u.